Markkinoinnillinen asenne tuo buustia bisnekseen!

05.11.15, Tilaaja: Marjo Huhtala / Mandare Oy, Valokuvaaja: Juho Kuva

Kuukauden uudet kasvot löytyvät tällä kertaa Rajamäeltä. Valmentaja ja konsultti Marjo Huhtala Mandare Oy:stä tarjoaa kaikille DigiMaMan jäsenille 3 vinkkiä markkinoinnilliseen asenteeseen. Tämä aktiivinen nainen on perehtynyt laajalti asenteen vaikutukseen, josta hän on myös kirjoittanut kolme kirjaa: Asennejohtaja – arjen työkalut esimiehille, IMPOSSIBLE – kehittäjän asenne ja Aikaansaajan asenne, joista kaksi julkistaan tänä keväänä. Marjo haastaakin sinua ymmärtämään markkinoinnillinen ajattelu tärkeänä osana jokaisessa kohtaamisessasi ja nostamaan se yritystoimintasi keskiöön, sillä asenne ratkaisee, aina.

1. Etsi ja löydä oman toimintasi ”sielu” 

Kun sinulle kirkastuu, mikä on toimintasi ydin ja ”sielu”, voit linkittää ja keskittää kaikki yksittäiset markkinointitoimenpiteet sen ympärille eri kanavissa ja sopivasti viestiä räätälöiden.

Marjo haastaa sinua seuraavasti: ”Selvitä MIKSI?-kysymyksellä, mikä on yrityksesi tarkoitus? Miksi yrityksesi on olemassa? Miksi teet sitä mitä teet? Asiakkaallesi tarina on eheä, olipa hän missä kanavassa tahansa, vaikka varsinaiset aktiviteettisi ovat erillisiä tekoja. Sielu eli ”ydin” välittyy kaikissa yksittäisissä kuvissa, sanoissa ja toiminnassa yhtenäisenä jatkumona myös digitaalisissa kohtaamisissa.”

2. Tepastele asiakkaidesi saappaissa 

Millaisia markkinointiviestejä asiakkaalle toiminnastasi välittyy niissä kohtaamisissa, joissa hän on tekemisissä kanssasi? Millainen digitaalinen jalanjälki yritykselläsi on? Millaisissa somekanavissa asiakkaasi liikkuvat? Millaisia asioita kyseisessä kanavassa oleva asiakas haluaa nähdä ja kuulla? 

3. Usko pienien markkinoinnillisten tekojen kokonaisvoimaan 

Fysioterapeuttien ohjeita noudattaneet tietävät, että pienikin, mitättömältä tuntuva liike vahvistaa, kun sitä tekee säännöllisesti. Tee pieniä asioita paljon ja lopulta niistä kasvaa iso virta. Mainetta, näkyvyyttä ja löydettävyyttä rakennetaan vuosien ajan – uskalla aloittaa jostakin ja jatkaa tekemistä. Tuo rohkeasti omaa osaamista ja yritystä esiin erilaisissa kanavissa juuri sinulle sopivalla tyylillä. Ota mallia parhailta, ja lisää reseptiin oma suosikkimausteesi. Laadi kiinnostavia ja pieniä houkuttelevia kehotuksia, jotka riittävän usein kohteliaasti toistettuna saavat asiakkaan klikkaamaan, tarttumaan tarjoukseen tai ottamaan yhteyttä. 

Yksinyrittäjän asenne

Marjo Huhtala on sekä valmentanut että kouluttanut satoja yrittäjiä ja yritysjohtajia. Marjon vahva näkemys on, että ihmisille olisi hyväksi saada mahdollisuus toteuttaa työssään proaktiivista, ennakoivaa ja tulevaisuutta rakentavaa toimintaa. ”Yllätyksiä kuitenkin tulee eteen harva se hetki, joten niissä hetkissä on tärkeää olla jaksavaisella mielellä ja osata reagoida tilanteisiin oikein. Aikataulu ja suunnitelmat menevät helposti uusiksi ja paineiden keskellä eläminen vaatii asennetta”, linjaa tämä asennetta laajalti tutkinut ja itsekin yrittäjänä toimiva nainen. ”Aikataulun johtamista tärkeämpää on kuitenkin johtaa omaa energiaansa.”

Marjon mukaan on tärkeää tunnistaa oman työn ’aikavarkaat ja energiasyöpöt’ ja hankkiutua niistä eroon. Hänen mukaansa lopultakin elämässä eteen tulevien haasteiden ja esteiden keskellä ajatukset ja tunteet ratkaisevat. ”Ei saa antaa periksi, vaan tarvitaan vahvaa luottamusta ja uskoa siihen, että selviytyy ja jaksaa. Kun tekee jotakin asiaa, pitää keskittyä siihen, eikä ajatella, että pitäisi olla jossain muualla.” On oltava mukana sellaisessa, joka edistää liiketoimintaa ja karsia kaikki muu rönsyily tai haahuilu tiukasti pois.  Marjo muistuttaa myös siitä, että on äärimmäisen tärkeää arvostaa omaa tekemistä ja muistaa myös välillä kiittää siitä, mitä on saanut aikaan. Marjosta löydät lisää: www.mandare.fi, Twitter @marjohuhtala 

Jaana Villanen

Yrittäjän Palstan spokeperson