Miten ja missä mainokset syntyvät Markku Alanko?

”Kun sain ensimmäisen kerran käteeni DigiMaMan lehden, huomasin siellä olevan muutamia yritystuttuja. Se pisti heti miettimään, pitäisikö minunkin olla mukana. Lisäksi koulutuksissa oli useita mielenkiintoisia aiheita ja se täydensi kiinnostustani jäseneksi liittymiseen”, kuvailee Markku Alanko syitä siihen, miksi hän lähti mukaan DigiMaMan yrittäjäjäseneksi.

Minulla itselläni on ollut ainutlaatuinen tilaisuus tutustua vahvaan liikkuvan kuvan erikoisosaajaan Markku Alankoon kesän 2017 aikana. Markku toimii toisena tuottajana Creative Elementin tiimissä. Creative Element tuottaa ratkaisuja sähköiseen viestintään ja sillä on yli 20 vuoden kokemus videoviestinnän ja TV-mainonnan suunnittelusta ja tuottamisesta.

Kun itse olin vuoden valmistautunut kävelemään Nuorgamista Hankoon, päätti Markku lähteä mukaan hyvinkin nopealla aikataululla. Hän lähti mukaan oppiakseen ja kehittyäkseen uudelleen kuvaamisessa, mikä oli viime vuosina jäänyt taka-alalle. Tämä nopea päätös ja sitoutuminen kuvamateriaalin tuottamiseen FinnWalk-hankkeen aikana kertoo paljon ammattilaisesta. Tätä samaa toteaa myös Kati Malmivaara, Nordisk Filmistä: ”Asiakas ei jää koskaan pulaan – oli kyse sitten aikatauluista tai haasteellisesta toteutuksesta.”

”Kouluta itseäsi, on mottoni. Mutta opettele tekemisesi kannalta oikeita asioita. Maailma digitalisoituu, pirstaloituu, viihteellistyy. Välillä tuntuu, että kaikki muut ovat koko ajan somessa ja tuntevat kaikkien applikaatioiden viimeisimmät ominaisuudet, kun itse vasta mietit pitäisikö yrityksesi olla Facebookissa. Älä mene mielikuvaharhaan.” Markku kannustaa keskustelemaan muiden yrittäjien kanssa. Keskustellessasi muiden kanssa todennäköisesti huomaat, että he saattavat olla ihan yhtä pihalla ajatuksiensa kanssa.

”Pidä fokuksesi oikeiden asioiden tekemisessä, äläkä yritä olla digitalisaation yliosaaja. Osta osaaminen tarvittaessa. Muista, ettei ole oikeaa tapaa tehdä asioita. Tee ja erehdy. Erehdy usein ja opi niistä”, linjaa Markku.

Kolikolla on aina kaksi puolta

”Yrittäjyyden paras puoli on vapaus tehdä sitä, mitä ja milloin itse haluaa. Se on samalla myös pahin puoli, sillä yrittäjänä sinulla pitää olla itsekontrolli korkealla, jotta ohjaat itseäsi tekemään oikeita asioita ja vieläpä sinnikkäästi”, päättelee Markku. Hänen oma työnsä on luovaa suunnittelua ja toteuttamista, josta hän saa henkistä virtaa muuhunkin tekemiseen. Hänelle itselleen toisaalta akilleenkantapäänä on monien muidenkin yrittäjien tuskailema asiakashankinta.

Markku toteaa, että yrittäjyydessä itsessään on moniakin epäkohtia suomalaisessa kulttuurissa, mutta niitä on turha tuskailla, koska se ei johda mihinkään. Tärkeintä sen sijaan on miettiä, miten kykenee pitämään oma energiatasonsa korkealla. Tähän Markku linjaa lainauksen: ”Saadaksesi asiakkaan syttymään, sinun pitää palaa itse”.

Mukaan aktiiviseksi jäseneksi

Markku Alanko ei kuulu niihin, jotka jäävät odottelemaan. Hänen mukaansa jäsenenä ei myöskään kannata odotella vaan olla aktiivinen, mennä mukaan, osallistua juttuihin, hyödyntää ”koko rahan edestä jäsenyyttään”. Osallistumalla tapahtumiin ja tutustumalla muihin myös verkostoituu. Verkostoituminen ei Markun mukaan tarkoita vain kahvijutustelua ja käyntikortin vaihtoa, vaan kannattaa sopia tapaamisia ja oikeasti tutustua toisten tekemisiin.

”Koskaan et tiedä, milloin löydät rautaisen yhteistyökumppanin, kiinnostavan asiakkaan tai vaikka hyvän mentorin, jos et aidosti tutustu ihmisiin. Hyödynnä koulutustapahtumat ja muista, että ne ovat myös juuri niitä verkostoitumistilaisuuksia”, innostuu Markku. Ja hän itse toteuttaa tätä omalla esimerkillään. Markku on mukana puhujana Tampereella Yrittäjien tilaisuudessa 23.9 ja kouluttamassa viikonloppukoulutuksessa sunnuntaina 19.11.2017.

Markun vinkit yrittäjyyttä harkitsevalle:

  1. Mieti mitä yrityksesi tekisi, kenelle ja ennen kaikkea MIKSI. (tuotteesi pitää olla kiinnostava ja haluttava)
  2. Miten pienellä taloudellisella riskillä pystyisit aloittamaan. (asiakaskunta kasvaa usein hitaasti ja samoin omat tulosi)
  3. Kumppanoidu (Keitä muita luotettavia yrittäjiä ja yhteistyökumppaneita tarvitset toiminnassasi)
  4. Suunnittele asiakashankinta. (Ilman asiakkaita ei ole mitään! Miten ja mistä saat heitä!)
  5. Hanki mentori! (Kenen kanssa voisit jo etukäteen sparrata liikeideaasi ja saada tärkeää liiketaloudellista ohjausta).

Tutustu lisää!

Kuvat: Panu Villanen

Teksti: Jaana Villanen

Maikki Crew keskittyy juontamiseen

Markkinoinnillinen asenne tuo buustia bisnekseen!

Tutustu yrittäjävalmentaja Tytti Laineen tarinaan Kuinka ammattilainen tekee yrittajana tulosta

Tutustu aikaisempaan Uudet kasvot -yrittäjään Jarkko Kurviseen >>