Asiakkaan kohtaamisia

Kirjoitettu: 29.05.2017/ Yleinen

Vuosien kokemuksesta voisin väittää, ettei ole yritystä, jossa asiakas ei olisi tärkeä tai jossa ei ajateltaisi, että asiakas on yrityksessämme keskiössä. Valitettavasti todellisuudessa tämä ajattelu ei kuitenkaan saa ääneen puhuttua asemaa. Yrityksen arvoissa saatetaan jopa linjata ”asiakaslähtöisyys” merkittäväksi toiminnan säännöksi, muttei sitä muisteta viedä käytäntöön ruohonjuuritasolle. Vaikka asiakkaiden tyytyväisyyttä ja halukkuutta suositella mitataan, ei siitä saatuja oppeja viedä käytäntöön muuttamalla toimintoja toiveidenmukaiseksi.

Itse ajattelen, että asiakaskokemus ei ole kertaluonteinen projekti vaan se synnyttää keinon rakentaa yrityksessä, sen koosta tai toimialasta riippumatta, pysyvää kilpailuetua. Se muodostuu jatkuvasta kehittämisestä, toiminnan kyseenalaistamisesta ja jatkuvasta suunnan tarkentamista, sillä todellinen asiakkaan kohtaaminen vaatii läsnäoloa, kuuntelua ja jopa tarvittaessa erittäin nopeaa reagointia ja korjausliikkeiden tekemistä.

Miten olet kohdannut ja kontaktoinnut asiakkaitasi viime aikoina? Oletko ottanut yhteyttä kysyäksesi, kuinka hyvin olet(te) palvelutuottamisessa onnistuneet? Monesti yrityksessä tiedetään, mitä pitäisi tehdä, muttei tehdä. Tärkeintä kuitenkin olisi tarttua ja tehdä. Joulu ei ole ainoa aika ottaa yhteys asiakkaaseen, vaan voit tehdä sen jopa kesällä, kun muuten on hiljaisempaa. Se voi jopa auttaa sinua suunnittelemaan syksyä paremmin.

1. Tee nimilista

Mieti, ketkä ovat asiakkaitasi, joko nykyisiä tai jopa tulevia. Tee mahdollisimman pitkä lista, jossa voit myös miettiä, mitä löytyisi nimen takaa – onko siellä uusi verkosto?

2. Kontaktoi

Monelle yhteyden ottaminen on kompastuskivi. e koetaan haastavana ja jopa pelottavana asiana. Kontaktoinnin menestyskaava syntyy siitä, että asetat itsellesi selkeän määrällisen tavoitteen ja varaat ajan sen toteuttamiselle.

Riippuen toiminnastasi, tavoite ja toimintatapa voi olla hyvinkin erilainen, mutta tärkeintä on, että otat yhteyden asiakkaisiin – ja haet maaperää myös uusille, selkeästi ja suunnitelmallisesti. Siten johdat omaa toimintaasi ja kykenet asiakkaita kohdatessasi muodostamaan perustellumman näkemyksen siitä, toimivatko palvelusi ja tuotteesi asiakkaalle ja mitä voisit edelleen tehdä paremmin?

Säteilevää kesää kaikille – ja loistavia kohtaamisia!

Jaana Villanen