Matkalla tulevaisuuteen

Kirjoitettu: 31.10.2016/ Yrittäjän Blogi

Törmäsin taannoin Bell Labsin pääjohtajan Marcus Weldonin haastatteluun. Hänen haastattelunsa muistutti minua opista, mitä pyrin monesti koulutuspäivissä yrittäjille muistuttamaan: Mene ensin mielessäni tulevaisuuteen, tavoitteeseen ja visioon, mitä olet ajatellut toiminnassasi saavuttaa – ja palaa sitten takaisin ja mieti, mihin tartut ensimmäiseksi tuohon tavoitteeseen päästäksesi.

Tätä samaa totesi Marcus Weldon omassa haastattelussaan. ”Emme suunnittele uutta pohtimalla sitä, mitä meillä jo on. Katsomme ensin tulevaisuuteen ja peruutamme sieltä nykyhetkeen. Jos lähdemme liikkeelle nykyhetkestä, jäämme helposti vaiheittaisen kehityksen loukkuun. Silloin keksimme tuotteita ja järjestelmiä, jotka ovat samankaltaisia kuin olemassa olevat, vain vähän parempia”, Weldon linjaa.

Yrityksessä tutkitaan kaikkea, mikä mahdollistaa digitaalisen kanssakäymisen: tavaroita, autoja, ohjelmistoja ja applikaatioita. Näkökulma on laajentunut siitä, kun yritys perustettiin 90 vuotta sitten, mutta on silti sama: viestinnän tulevaisuuden luominen. Yrityksessä pyritään löytämään kauas tulevaisuuteen katsomalla ratkaisut noin kolme vuotta ennen kuin yritykset heräävät tarvitsemaan sitä, mitä he kehittävät. Weldonin mukaan uuden keksimisessä moni yritys tekee sen virheen, että ne nojaavat vahvasti nykyhetkeen, sen sijaan, että näkevät itsensä tulevaisuudessa.

Tätä samaa tulisi meidän kaikkien omassa toiminnassamme muistaa kehittää: kykyä nähdä ja katsoa enemmän tulevaisuuteen kuin nykyhetkeen. Vaikka emme voi ennustaa tulevaisuutta, voimme ennakoida ja kun keskiössä on ihminen ja se, mitä ihminen tarvitsee tulevaisuudessa, ei ennakoiminen olekaan enää niin hankalaa. Ja näin tekemällä yritys voi vaikuttaa tulevaisuuteen, mitä kohti se on menossa.

Yhdessä tekemällä ja kouluttautumalla sekä jatkuvalla kehittämisellä synnytetään dialogia ja sen myötä yrityksessä tullaan nostaneeksi rimaa ja laajentaneeksi näkökulmaa. Suosittelen!

Jaana Villanen
Yrittäjän palstan Spokeperson

Lähde: Talouselämä: Tulevaisuudesta nykyhetkeen 27/2016.