Onko minusta yrittäjäksi?

Kirjoitettu: 10.06.2016/ Yrittäjän Blogi

”Samoin kuin maailmassa ei ole mitään ihmistä suurempaa, ei ihmisessä ole mitään muuta niin suurta kuin luonne”
– Evarts

Meillä jokaisella on hieman erilainen mielikuva siitä, mitä yrittäjyys on. Vanhimman tunnetun määritelmän sanalle yrittäjä on tehnyt ranskalainen Richard Chantillon vuonna 1750, jolloin hän määritteli käsitteen seuraavasti: ”Yrittäjä on kaukonäköinen, taitava ja määrätietoinen henkilö, joka on voittoa saadakseen valmis tarttumaan suuriin riskinalaisiin hankkeisiin.”

Uskomus siitä, että yrityksen perustajalta vaaditaan paljon, on osittain totta. Jos lähdemme yrittäjäksi jollekin erikoistumisalueelle, meidän tulee hallita tämä alue hyvin pärjätäksemme kilpailussa. Asiantuntemusta ja tietämystä tuotannosta, talousasioista ja markkinoinnista olisi hyvä olla olemassa sekä teoriassa että myös käytännössä.

Sen lisäksi minun mielestäni yrittäjällä tulisi olla joitain tiettyjä ominaisuuksia, joiden avulla hän pärjää. Näitä ominaisuuksia voitaisiin toki luetella loputtomasti, mutta en usko, että kaikkia hyviä ominaisuuksia löytyy yhdestä ihmisestä. Monta yritystä jäisikin perustamatta, jos hakisimme itsestämme kaikkia niitä piirteitä. Jos jotain tärkeää kuitenkin pitäisi löytyä, niin itse peräänkuuluttaisin tärkeimpänä uskoa itseensä ja omaan osaamiseen. Kun luonteemme on pohjimmiltaan tapojemme yhdistelmä, on tärkeää uskoa itseensä ja uskaltaa tehdä töitä sen eteen, että saavuttaa itselle tärkeitä asioita, vaikka se tarkoittaisi joskus epämukavuusalueelle menemistä tai epäonnistumistakin.

Positiivisuus, ulospäin suuntautuneisuus, kyky tulla toimeen ihmisten kanssa ja pitkäjänteisyys kaikessa toiminnassa ovat myös yrittäjän työssä erittäin tärkeitä ominaisuuksia. Tekemisen iloa pitää olla, sillä ”niskavillat pystyssä asiat eivät onnistu”. Puhelimessakin kuuluu hymysi ja olotila, joka sinulla on. Tekemisen asennetta, uskallusta kohdata toisia ihmisiä ja palvelemisen halua pitää olla, sillä kotimyynnissä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on avainasemassa. Jos osaat kuunnella ja ottaa muut huomioon, osaat tarjota juuri sitä, mitä asiakas tarvitsee.

Jaana Villanen
Yrittäjän palstan Spokeperson