Toimintaasi ohjaavat arvot

Kirjoitettu: 04.04.2017/ Yrittäjän Blogi

Milloin viimeksi pysähdyit miettimään, mitkä asiat ovat sinulle (ja yrityksellesi) tärkeitä? Mitä kohtaan tunnet niin syvää innostusta, että olisit valmis antamaan sen puolesta kaikkesi?

Itselleni arvot ovat ankkureita, jotka ovat kaiken toimintani kivijalka, joiden suhteen olen lahjomaton. Arvot ovat minulle periaatteita, avaimia merkityksellisyyden tunteeseen. Joka ikisessä kohtaamisessa, koulutuspäivässä ja asiakaskonsultaatiossa ne ovat läsnä ja ne toimivat myös työni lähtökohtana. Kaikissa projekteissani pyrin aina ensimmäisenä selvittämään myös uuden asiakkaan tai yrityksen arvot, sillä uskon, että kestäviä, aitoja ja toimivia vuorovaikutussuhteita syntyy vain siten, että ihminen (tai yritys) muodostaa itselleen ”eettisen selkärangan”, jonka puolesta hän tekee asioita arjessa. Se vaatii pysähtymistä, pohtimista ja analysoimista – joskus jopa monien asioiden karsimista, jotta tunnistamme, mikä meille on pohjimmiltaan tärkeää ja mikä tekee meille hyvää. Arvot kehittyvät läpi elämämme, ja ne perustuvat sisäiseen hyvekäsitykseen, joka muokkautuu jatkuvasti.

Miten ihminen arvottaa ja jäsentelee maailmaansa, on monien asioiden summa. Arvoilla ihminen- ja yritys – voi asettaa asioita tärkeysjärjestykseen. Arvot ohjaavat toimintaa varsinkin vaikeina aikoina, juuri silloin, kun ei välttämättä löydy muuta, mihin nojata. Arvojen mukaisesti toimiessa voi seistä selkä suorana vastatuulessakin, sillä silloin tietää toimivansa ainoalla oikealla tavalla.

Arvot ovat kriitisen tärkeä väline kehittämiseen ja strategian jalkauttamiseen. Itse väittäisin, että ilman selkeästi määriteltyjä arvoja, joiden tulee ilmetä kaikesta toiminnastamme ja joiden voidaan katsoa olevan päivittäisessä toiminnassa läsnä olevat ”säännöt”, yritys ja ihminen ovat kuin ”tuuliajolla”. Ilman arvoja ihmisen ja yrityksen muuttuvissa olosuhteissa on hankalaa linjata toimintaansa ja karsia monista olemassa olevista vaihtoehtoista itselleen sopivin.

Pysähdy ja pohdi, mitä olisivat sinulle – ja yrityksellesi 3 tai 4 asiaa, jotka linjaavat toimintaasi ja pohdi, mitä ne tarkoittavat kaikessa toiminnassasi? Ota ne käyttöösi ja tee valintoja peilaten niitä linjaamiisi arvoihin.

Jaana Villanen