Yrittäjätarinoita: Minä olen yrittäjä!

jarkkokurvinen-ajatusjohtaja-mv

Tänään yrittäjän päivänä 5.9 Yrittäjän Palstalla on vieraana Jarkko Kurvinen, jonka mukaan yrittäjyys on ennen muuta asennetta, uskallusta ja rohkeutta, mutta myös jalat maassa olemista ja loputonta analysointia siitä, miten oma liiketoiminta kantaa parhaiten.

Jarkko aloitti ”virallisesti” yrittäjänä 3 viikkoa armeijan jälkeen. Vaikka Jarkko oli keltanokka yrittäjänä, häntä poltteli jo tuolloin internetin maailma, jossa Jarkko koki toiminnan ja myynnin saavan täysin uudenlaista värinää. Edelläkävijän ottein hän perustikin (tänä päivänä kömpelöltä tuntuvan) verkkokaupan toimintamallin internetin maailmaan, joka oli tuossa hetkessä täysin uutta.  Vaikka usko oli vahva, ei toiminnasta kuitenkaan syntynyt kannattavaa. Lopulta Jarkko totesi toiminnan olleen ”hyvä harjoitus ja kokeilu siitä, miten verkkokauppa myynnissä toimii”. Ammatillinen näkemys, miten asioita tehdään, kehittyi tuossa hetkessä, sillä vastoinkäyminen saattoi Jarkon hakemaan syvempää tietoa markkinoinnista ja myynnistä, jota hän voisi soveltaa käytäntöön.

Marraskuussa 2006 Jarkko perusti Plutonin jatkumoksi toiminimelle. Uraauurtavasti Jarkko halusi ulkoistaa markkinointiosastot yrityksistä hoidettavakseen. Esittäessään tätä asiaa yrityksille, joissa ei vielä välttämättä tunnistettu markkinoinnin roolia saatika että niissä olisi ollut markkinoinnin osasto, sai Jarkon esittämä ajatus markkinointiosaston ulkoistamisesta ensin naurut osakseen. Innokas esittelijä ”naurettiin monesti pellolle”. Ideaansa uskovana Jarkko muutti tuotteensa nimen ”markkinointipäällikön” ulkoistamiseksi ja yritysten suhtautuminen asiaan muuttui heti. Vaikka tuote pysyi samana, lähestyminen vain muuttui. Ja sekä yrityksen tunnettuus että kannattavuus alkoi parantua.

Yrittäjyys on elämäntapa ja asenne

Jarkolla työ nivoutuu arkeen ja yrittäjyys on kiinteä osa elämää. Suurimmaksi syyksi yrittäjäksi lähtemiseen Jarkko toteaa itsellään olleen sekä auttamisen halun että loputtoman innon myymistä kohtaan. Yrittäjähenkisenä Jarkkoa on aina kiehtonut vaihdanta, mikä myymisessä tapahtuu, kun arvo vaihtaa omistajaa. Vaikka Jarkolle päätös yrittäjäksi ryhtymisestä oli itsesäänselvyys, hän ymmärtää, että monelle kynnys yrittäjyyteen on suuri, sillä ihmiset kokevat yrittämiseen liittyvät riskit, kuten toimeentulon epävarmuuden ja vastoinkäymiset ylitsepääsemättöminä.

Jarkon mukaan yrittäjänä vastoinkäymisiä tulee koko ajan, eikä niitä tule eikä yrittäjänä voi pelätä. ”Jos niitä pelkäät, et pääse eteenpäin koskaan. Sen lisäksi vastoinkäymiset kasvattavat. Virheitä ei voi estää eikä pelätä, vaan niistä tulee ottaa opikseen”, toteaa Jarkko Kurvinen.” Pelko epäonnistumisesta syö luovuutta ja vie uskallusta kehittää ideoita, joita yritys tarvitsee kehittyäkseen. Olen nähnyt, millaista yrittäminen on pahimmillaan ja kokenut vastoinkäymisiä, mutta yrittäminen on minun juttuni. Se on minun tapani ansaita elantoni”, linjaa Kurvinen.

Olen itse hämmästellyt monesti, kuinka pienet yrittäjät vähättelevät ja karttavat esilläoloa oman osaamisen tai tuotteiden kanssa. Kysyessäni tähän mielipidettä Jarkolta, hän on asiasta täsmälleen samaa mieltä.”Yrittäjän, erityisesti pienyrittäjän, tulee uskaltaa olla esillä! Ellei yrittäjä tai yritys ole esillä ja markkinoi osaamistaan tai tuotteitaan, menetetään tarpeettomasti tilaisuus kasvattaa mainettaan ja brändiarvoa tekijänä. Yrityksen arvo pysyy toisenlaisena, kun se ja sen tuotteet tunnetaan, joka tulee näkyväksi ainoastaan markkinoinnilla, ”peräänkuuluttaa Kurvinen.

Kaikki yritykset eivät vieläkään Jarkon mukaan ymmärrä verkon merkitystä eikä sitä hyödynnetä siinä suhteessa kuin sitä voisi. Markkinointi tulisi myös rakentaa tuotteeseen selkeästi sisään: Ratkaisu löytyy muuttumalla lisäarvon lähteeksi. Tämä tarkoittaa loputonta uteliaisuutta oman toiminnan kehittämiseen ja totuttujen toimintatapojen kyseenalaistamista uuden synnyttämiseksi.

Jarkosta on juttu myös seuraavassa DigiMaMan jäsenlehdessä 272016. Lue sieltä lisää. Lehti ilmestyy lokakuussa 2016.

Jaana Villanen

Yrittäjän Palstan spokeperson