Kulje omaa polkua!

Kirjoitettu: 28.11.2016/ Yrittäjän Blogi

Yritys voidaan perustaa monesta eri syystä. Anne Kukkohovin kohdalla, joka toimi vuosia vahvasti mainonnan eri tehtävissä, yritysidea lähti siitä, että perustajalla oli tahtotila tehdä jotain muuta, perustaa oma kosmetiikkamerkki. Anne Kukkohovi jätti unelmatyönsä mainostoimistossa, jotta voisi aloittaa matkan ”oikeaksi Anneksi”, ihmiseksi, joka ei välttämättä aina jaksa hymyillä julkisuudessa. Yritys lähti liikkeelle siitä, mitä Anne oli siihen mennessä oppinut ja vahvasta tahtotilasta tehdä itselleen täysipäiväinen ammatti.

Brändijohtajana Anne Kukkohovi peräänkuuluttaa yrittäjille, toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta, uskottavuutta ja yhdenmukaisuutta. Hänen mukaansa yrityksen tulee olla uskottava brändinrakennuksessa. Kun yritys pitää kiinni niistä asioista, mitkä ovat sille tärkeitä, yrityksellä on mahdollisuus synnyttää erottuva ja persoonallinen deitti-ilmoituksen, jonka asiakkaat huomaavat. Anne peräänkuuluttaakin jokaista yritystä miettimään, mitkä olisivat yrityksessä niitä elementtejä, mistä voisi ammentaa asiakkaillesi lisäarvoa?

Itse olen useasti kuullut yrittäjiltä, että markkinointi on heille suurin kompastuskivi. Joko sitä ei ole tehty ollenkaan tai se on yrittäjän mielestä suunnattu väärin tai sen vaikuttavuus on jäänyt niukaksi. Jokaiselle asian esiin nostaneelle olen todennut, että kaikki markkinointi lähtee yrityksen perustarkoituksen ymmärtämisestä. Miksi yritys on olemassa, mihin se pyrkii toiminnallaan ja mitkä ovat sen arvoja? Miten ne näkyvät päivittäisessä toiminnassa? Ellei perustarkoitus ole tarkoin selvitetty, on hankalaa rakentaa kokonaisvaltaista ja kestävää markkinointia, joka luo yrityksestä ja sen tuotteista erottuvan deitti-ilmoituksen, kerta toisensa jälkeen!

Pysähdy siis hetkeksi, ennen ensi vuoden suunnitelmaa rakentaessasi, miettimään, mitä on yrityksesi peruselementit ja mistä syntyy se lisäarvo, mistä asiakkaasi on kiinnostunut – ja miksi hän hankkisi tuotteitasi ja palveluitasi – ja suosittelisi niitä muillekin? Rohkeus on yrityksen kyky uskaltaa kulkea omaa polkuaan silloinkin, kun se ei ole valtavirtaa ja siksi se välillä on niin vaikeaa.

Olennaista on, että tekee niin kuin itsestä tuntuu oikealta.

Jaana Villanen

Yrittäjän palstan spokeperson