Lisäarvoa asiakkaalle!

Kirjoitettu: 19.09.2016/ Yrittäjän Blogi

”Laatu on asiakkaiden toiveiden täyttämistä”

Minulta on monesti kysytty, mikä on tärkein ominaisuus, mikä yrittäjällä tulisi olla. Joka kerta vastaus on sama: Nöyryys. Nöyryys on kuitenkin täysin eri asia kuin nöyristeleminen, sillä nöyryys on jatkuvaa uteliaisuutta omaa toimialaa ja ammattitaitoa sekä niiden kehittämistä kohtaan, palavaa halua tehdä aina paremmin, laadukkaammin ja toimivammin. Nöyryys on loputonta opettelua ja harjoittelua, sillä yrityksen tulee aina täyttää tai mieluummin vielä ylittää asiakaan odotus, eikä päinvastoin. Tuotteet, ovatpa ne sitten fyysisiä tuotteita tai palveluita, ovat yrityksen tärkein kilpailukeino, jonka voit niin halutessasi yhdistää jonkun toisen tuotteeseen tai palveluun.

Opettele kertomaan tuotteista tai palveluista muilta asiakkailta kuulemiasi tarinoita, sillä asiakasta kiinnostaa tietää, mitä lisäarvoa tuote tai palvelu hänelle tuottaa. Kun asiakkaat vaativat entistä enemmän ja haluavat tietää tarkasti, mistä he maksavat, tarjoaa juuri tämä ammattitaitoiselle, asiansa tuntevalle, valmistautuneelle ja kohteliaalle yritykselle menestyksen avaimet. Onnistuessaan yritys saa tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakkaita, jotka ovat yrityksesi parhaita markkinoijia.

Kohteliaisuus avaa aina ovia ja tapasi toimia muistetaan ja liitetään sinuun aina. Yrittäminen ja rahan ansaitseminen ei missään nimessä tarkoita, että ihmisen pitäisi luopua kunniastaan tai omatunnostaan tai että hänen tulisi toimia ”röyhkeästi” tai ”pakottavasti”, sanoisin, että päinvastoin. Kun kuuntelet enemmän kuin puhut, kuulet, mikä on asiakkaallesi tärkeää ja kykenet vastaaman hänen odotuksiinsa – ja jopa ylittämään ne.

Vinkit yritykselle asiakaskohtaamiseen:

Palvelun luotettavuus ja lupausten täyttäminen on luottamuksen syntymiselle ehdottoman tärkeää.

Huolehdi aina, että ostaminen on helppoa asiakkaille, älä kuitenkaan koskaan pakkomyy, vaan esittele tuote siten, että asiakas ei voi olla ostamatta sitä.

Asiakkaiden tuntemus ja toivomusten huomiointi on tärkeää.

Kyvykkyys, asiantuntemus ja uskottavuus syntyy asteittain, ja se vaatii uteliaisuutta sekä omaan ammattitaitoa että sen kehittämistä kohtaan – ja se näkyy tuloksellisena toimintana suhteessa asiakkaisiin hiljalleen.

Jaana Villanen
Yrittäjän palstan Spokeperson

Lähde: Villanen, Jaana: Tuotteista Tähtituotteita. Kauppakamari 2016.