Markkinointi mullistuu

Kirjoitettu: 08.08.2016/ Yrittäjän Blogi

Mahdollisuuksia markkinointiin on enemmän kuin koskaan, mutta markkinoijan työ on muuttunut entistä haastavammaksi. Markkinoijan on tunnettava asiakkaansa ja tämän tarpeet yhä tarkemmin, jotta välttää roiskimista eri suuntiin, sillä se ei kanna haluttuun lopputulokseen. Yrityksille markkinointi on keskeinen asia. Olipa tuote kuinka laadukas hyvänsä, se ei todennäköisesti käy hyvin kaupaksi, mikäli sitä ei markkinoida oikein. Asiakkaan näkökulmasta markkinointi on myös tarpeellista, sillä juuri sen avulla saamme tietoa tuotteista sekä mahdollisuuden vertailla eri vaihtoehtoja keskenään hankintoja suunniteltaessa.

Anna Raiko, joka toimii asiakkuusjohtajana markkinointitoimisto Dagmarissa, toteaa, että tärkeintä on ensin segmentoida oma asiakas, ja päättää sen jälkeen, mitä asiakkaalle haluaa kertoa. Vasta sen jälkeen yrityksessä tulisi pohtia siihen ratkaisuja ja kanavavalintoja. ”Someen ei kannata rynnätä siksi, että muutkin ovat siellä ”, Raiko linjaa ”sillä ärsyketulvan keskellä ihmiset eivät välttämättä kuitenkaan kykene ottamaan kaikkea informaatiota vastaan”. Huolella kohdennettu markkinointi parantaa markkinoinnin vaikuttavuutta ja yksilöllisyys on valtaamassa massamarkkinoinnilta tilaa.

Yrityksen ei tulisi koskaan unohtaa markkinoida ja brändätä tuotettaan itselleen ominaisella tavalla. Mikäli markkinoinnin tekee jokin ”jollakin tavalla”, se myös näyttää juuri siltä eikä välttämättä herätä huomiota tai asiakkaasi kiinnostusta. Ennen muuta markkinointi pitää tehdä tosissaan ja suunnitellusti. Siihen, miltä yrityksen tuotteet ja ilme näyttävät, on panostettava, toimialasta riippumatta. Supermoodin brändijohtaja Anne Kukkohovin mukaan markkinoinnissa ja kaikessa toiminnassa, mitä yrityksessä tehdään, tulee olla systemaattinen. Markkinoinnin näkökulmasta ajateltuna yrityksessä on ainoastaan avainpelaajia; ainuttakaan merkityksetöntä pelaajaa ei ole.

Vinkkejä markkinoinnin toteuttamiseen:

  1. Ymmärrä asiakkaasi. Tunne asiakkaasi ja heidän tarpeensa. Käytä asiakassegmentointia apunasi.
  2. Anna tiedon ja luovuuden kohdata. Tiedolla johtaminen ei rajoita luovuutta. Tiedolla johtaminen ja luovuus eivät ole vastakkaisia, joko-tai vaan sekä-että.
  3. Yhdistele asioita uudella tavalla. Hienosäätö tehoaa ja mahdollistaa uudenlaisia ratkaisuja.
  4. Hyödynnä teknologiaa. Teknologia on tehokas väline datan hyödyntämiseen, toimenpiteiden jatkuvaan optimointiin ja markkinoinnin automatisointiin.
  5. Rakenna vahva kumppanuusverkosto. Käytä hyväksi muiden osaamista ja ole itse hyödyksi.
  6. Motto markkinoijalle.Mitä teetkin, tee se tinkimättömästi asettamiesi tavoitteiden saavuttamiseksi. Kun optimoit jatkuvasti, menestyksen avaimet ovat käsissäsi.

Lähde: Villanen Jaana: Tuotteista tähtituotteita. Kauppakamari 2016.

Kasvokkain. Messukeskus 2/2016.

Jaana Villanen
Yrittäjän palstan Spokeperson